HSP bij volwassenen

Hooggevoelige personen beschikken over een zeer sterk waarnemingsvermogen.
Dit betekent dat zij prikkels, zoals geluiden, geuren, stress, emoties en gebeurtenissen extra duidelijk en intensief waarnemen.
Doordat deze prikkels zo intens worden waargenomen bestaat het gevaar op overprikkeling, wat weer kan leiden tot o.a. chronische vermoeidheid, overspannenheid, burn-out of depressie.
Om de overprikkeling voor te zijn, zijn een aantal punten erg belangrijk.

1. De eerste, maar belangrijkste, stap is het accepteren van de hooggevoeligheid.
Zolang je maar door blijft gaan en geen aandacht schenkt aan de complexe manier waarop jouw lichaam/geest omgaat met de dagelijkse dingen, zal de kans op een burn-out of vermoeidheidsklachten toenemen.
2. Neem voldoende rust. Een goede nachtrust en rustmomenten overdag zijn zeer belangrijk voor een HSP. In deze rustperiodes worden alle binnenkomende prikkels verwerkt.
3. Grenzen stellen. Het is belangrijk om te leren luisteren naar jouw hoofd en lichaam en daarop te handelen.
Neem rust en luister goed naar wat jouw lichaam zegt.
4. Als je moeite blijft houden met het accepteren van de hooggevoeligheid en/of over jouw grenzen heen blijft gaan is het misschien een verstandige stap om daar professionele hulp bij te zoeken. Iemand die jou helpt om specifieke tools te geven kan net het verschil betekenen.

In het boek ‘Dacht je alles gehad te hebben’ vertelt Lola jou meer over de verschillende vormen van hulpverlening. Ze geeft tips en tricks voor HSP’s en laat aan de hand van persoonlijke ervaringen zien hoe zij is omgegaan met de hooggevoeligheid.